Prije svega, potrebno je utvrditi na koji način se točno troši energija u Vašem poduzeću te da li trenutno trošite više energije nego li Vam je potrebno za redovno funkcioniranje. Također je bitno utvrditi opravdavaju li sva sredstva koja mjesečno ulažete u Vaše energetske potrebe svoju namjenu.
Inicijalnu informaciju o tijeku Vaše energetske potrošnje ćete dobiti analizom mjesečnih računa za energiju i praćenjem mjernih uređaja.
Analiza mjesečnih računa za energiju
Analizirajte mjesečne račune za energiju tijekom prošle godine i unesite ih u graf kako biste si predočili mjesečnu potrošnju energije u Vašem poduzeću. Na grafu ćete vrlo lako identificirati eventualne skokove u potrošnji te postojanje obrazaca potrošnje koji se ponavljaju.
Istražite za koje komponente energetske potrošnje izdvajate najviše sredstava uz pomoć podataka o mjesečnim tarifama ili podataka iz ugovora s Vašim opskrbljivačem.
Ove informacije Vam mogu biti vrlo korisne prilikom ugovaranja opskrbe električnom (ili nekom drugom vrstom energije) s Vašim opskrbljivačem.
Analizirajte svoj obrazac potrošnje
Koristite informacije dobivene bilježenjem stanja o potrošnji energije na mjernim uređajima. Moguće je izmjeriti tijek potrošnje električne energije tijekom dana (Vaš opskrbljivač električnom energijom ili upravitelj zgrade mogu Vam dati informacije o tome kako doći do tih podataka). Većina velikih poslovnih komplekasa opremljena je nekom vrstom sustava za upravljanje potrošnjom energije u zgradama iz kojeg se također mogu dobiti ovi podaci.
Kroz odabrani vremenski period (na primjer tjedan dana) očitavajte podatke u točno određeno vrijeme (na primjer: na početku radnog dana u 8 ujutro, za vrijeme ručka u 12.30 sati i na kraju radnog dana u 6 sati). Iz ovih podataka možete izračunati prosječnu potrošnju po m2 u jedinici W/m2 tijekom radnog vremena, za vrijem ručka i izvan radnog vremena prema formuli:
Potrošnja (W/m2) = (kWh x 1000)/(vremenski interval u satima x površina radnog prostora)
Potrošnja bi trebala bitni znatno niža izvan radnog vremena. U slučaju da nije tako, znači da mnogo opreme i rasvjete ostaje upaljeno kada za time ne postoji potreba te se iz tog razloga mogu ostvariti znatne uštede.
Također Vam preporučujemo da proučite Priručnik za tjednu i dnevnu analizu i interpretaciju podataka o potrošnji energije.
Organizirajte način provođenja upravljanja energijom ili tzv. Energy management
Prilikom pokretanja programa za upravljanje energijom ili energy management važan faktor je identificirati zaposlenike koji mogu preuzeti ključne uloge u provođenju programa. Te osobe bi trebale biti u mogućnosti razvijati i organizirati investicije u projekte, nadgledati i izvještavati o procesu implementacije energetski učinkovitih praksi i također osigurati unutarnju podršku programu.
U velikim poduzećima je upravljanje energijom direktna odgovornost tzv. ”energy menadžera” ili ”sustainability menadžera”. No za mala poduzeća, takva pozicija najčešće ne postoji i često je odgovornost za ovaj dio posla povjerena upravitelju ureda, računovođi ili ostaje u rukama vlasnika tvrtke.
U slučaju da u Vašem poduzeću nemate zaposlenika koji se trenutno bavi energetskim uštedama, nominirajte jednog od ključnih zaposlenika kao ”energy champion-a” koji će biti odgovoran za inicijative i menadžment povezan uz energetske uštede.
U idealnom slučaju Energy manager odgovara slijedećem opisu:
- Njegova pozicija nalazi se na jednakoj razini kao i ostale menadžerske pozicije
- Posjeduje znanja o projektnom menadžmentu, inovativnom rješavanju poteškoća, financijske i komunikacijske sposobnosti kao i znanje o tehnološkim i energetskim problematikama
- Sposoban je koordinirati provođenje mjera energetske učinkovitosti kroz cijelu organizaciju.