Lokalne uprave odgovorne su za upravljanje lokalnim javnim službama, planiranje buduće namjene zemljišta, planiranje prometa te zaštitu gospodarskog i društvenog boljitka zajednice i zbog toga bitno definiraju uvjete za postizanje energetskih ušteda i održivog razvoja zajednice.
Promicanje energetske učinkovitosti je samo jedna od mjera koju lokalne vlasti mogu poduzeti razvojem i primjenom strategija koje ohrabruju projekte energetske učinkovitosti u stambenom, poljoprivrednom, komercijalnom i industrijskom sektoru.
Također, lokalne zajednice obvezne su postići uštede u svojim proračunima temeljem ušteda energije i racionalizirati svoju energetsku potrošnju. Takva poboljšanja stimuliraju razvoj cijele zajednice jer utječu na ekonomske dobitke i širenje tržišta energetski-učinkovitih tehnologija, dok ujedno smanjuju emisije CO2 i lokalno onečišćenje zraka. Lokalne zajednice svojom aktivnošću u smislu postizanja energetskih ušteda u vlastitom poslovanju služe kao primjer privatnom sektoru, industriji i građanstvu.
Poticanjem lokalnog stanovništva na energetske uštede, kao i uključivanjem privatnog sektora u energetske projekte lokalne zajednice, aktivira se širok spektar stručnjaka za potrebe lokalnih projekata. Uz takvu suradnju se postiže mnogo veći utjecaj na zajednicu koja je i šira od lokalne jer omogućuje edukaciju, razmjenu iskustava i prostor za raspravu o uštedama energije, novca i na poslijetku omogućuje uključivanje svih sudionika zajednice u brigu za okoliš.
Planiranje energetskih ušteda u lokalnim zajednicama
Olakotnu okolnost za lokalne zajednice u suočavanju s izazovima zbog globalnih energetskih kretanja predstavlja njihova fleksibilnost i mogućnost izoliranja lokalnih potreba. Lokalne zajednice posjeduju mogućnost upravljanja na dovoljno malim segmentima energetskih ušteda, sposobnost i financijsku motivaciju da upravljaju rizicima na lokalnoj razini i pripreme rješenja koja najbolje odgovaraju lokalnim prilikama.
Briga o energetskoj učinkovitosti lokalne zajednice podrazumijeva i lokalizaciju financijskih sredstava jer se na taj način ulaže u energetski učinkovite zgrade, uporabu izvora energije kojima se upravlja lokalno, kompaktnu namjenu zemljišta i fokusiranost na lokalni razvoj.
Daniel Lerch u priručniku Postkarbonski gradovi, namijenjenom prvenstveno lokalnim upravama za pomoć pri planiranju vezanom uz održiv razvoj iznosi kako lokalne vlasti u svojoj nadležnosti imaju tri ključna faktora važna za održiv razvoj:
- Prostorni planovi. Odredbe prostornih planova i kriteriji za gradnju kao i postupak izdavanja dozvola nalaze se u nadležnosti lokalne uprave, koja na taj način može poticati građevinske projekte koji štede energiju i ostale prirodne resurse.
- Lokalni promet. Sve odluke lokalne uprave koje se odnose na planiranje načina upotrebe prostora i planiranje prometa izravno utječu na raspon opcija koje će gospodarstvo i stanovnici imati na raspolaganju te hoće li im te opcije omogućiti uštedu novca i energije.
- Lokalne poslovne aktivnosti. Poticajne mjere i vlastiti primjeri lokalne zajednice predstavljaju inicijative i podršku održivog poslovanja, nisko-energetskih projekata i ulaganja u projekte koji općenito doprinose energetskim uštedama.
Priručnik Postkarbonski gradovi iznosi početne korake koji su se pokazali kao značajni temeljem iskustva planiranja održivog razvoja u lokalnim zajednicama u SAD-u i Kanadi:
- Potpisivanje Sporazuma gradonačelnika
- Pridruživanje globalnim kampanjama međunarodne udruge ”Lokalne vlasti za održivost” (ICLEI)
- Osnivanje akcijske grupu zaduženu za pitanja postizanja energetskih ušteda i održivog razvoja u Vašoj lokalnoj zajednici
Preporuke planiranja i upravljanja lokalnim energetskim politikama
Priručnik Postkarbonski gradovi izdvaja preporuke za planiranje lokalnih energetski politika.
- Promet i namjena zemljišta
- Potrošnja energije u privatnom sektoru
- Sagledavanje problema na izoliranoj i višoj razini
- Planiranje temeljnih promjena
- Izgradnja osjećaja pripadnosti zajednici
Kao jedno od važnih smjernica često se ističe spoznaja vlastitih ranjivosti lokalne zajednice. Jedinice lokalne samouprave ne moraju pokušavati predvidjeti budućnost, ali trebaju budućnosti pristupati s odgovarajućim alatima i pravim informacijama. Cjelokupni pristup se može opisati principom kratkoročnog i dugoročnog planiranja:
- Identificirati ranjivosti
- Umanjiti ranjivosti
- Pripremiti se na moguće probleme u kratkom roku
- Planirati dugoročne promjene
Javna rasvjeta
Javna rasvjeta odgovorna je za oko 3% ukupne potrošnje energije u Hrvatskoj. Najčešće je u vlasništvu lokalnih jedinica i njeno održavanje odnosno unaprjeđivanje financira se iz lokalnog proračuna.
Promjenom regulacije (smanjenjem intenziteta) javne rasvjete može se uštedjeti i do 50% energije, a sustavom daljinskog upravljanja i nadzora značajno smanjiti troškove održavanja.
S druge strane, zamjena svjetiljki i prilagodba rasvjetnih tijela također može osigurati značajne uštede. Na područjima gdje sustavi javne rasvjete nisu dovoljno razvijeni odnosno ne postoji pristup elektroenergetskoj mreži, moguće je kombinirati javnu rasvjetu s obnovljivim izvorima energije.
Osnovne preporuke za učinkovitu javnu rasvjetu i dinamičke uštede su korištenje energetski učinkovitih izvora svjetla (napredne tehnologije – ne nužno isključivo LED), korištenje energetski učinkovitih svjetiljki (kako bi se izbjeglo svjetlosno onečišćenje), projektiranje javne rasvjete u skladu s normama (primjena EU normi iz npr. EN 13201, UNI 10819) , učinkovito upravljanje javnom rasvjetom, praćenje troškova i potrošnje javne rasvjete (izrada katastra svjetiljki, odabir adekvatnog tarifnog modela) te redovito održavanje.
U Hrvatskoj je dosad provedeno više projekata koji su se financirali uz potporu Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, a neki od njih su financirani i po ESCO principu.
Natrijeve sijalice
- Visokotlačna natrijeva sijalica spada u visokotlačne sijalice na izboj (HID) u kojoj se svjetlost proizvodi iz zračenja natrijevih para koje djeluju na djelomičnom tlaku od oko 13 300 Pa. Ova kategorija uključuje jasne i difuzno obložene sijalice. Uklanjanje standardnih visokotlačnih natrijevih sijalice predviđeno je Uredbom EC 245/2009.
- Kod niskotlačne natrijeve sijalice svjetlost se proizvodi zračenjem nastalog stvaranjem natrijevih para koje djeluju na djelomičnom tlaku od 0,1 do 1,5 Pa.
- Nisko/visokotlačne natrijeve sijalice, kao i metal-halogene spadaju u visokotlačne sijalice na izboj (HID). Velika većina instalacija javne rasvjete temelji se upravo na ovom sustavu, naročito u cestovnoj rasvjeti.
- Visokotlačne natrijeve sijalice su općenito vrlo učinkovite pri većoj snazi. Međutim, niskotlačne natrijeve sijalice imaju vrlo loše karakteristike boje (monokromatska žuta boja).
Metal-halogene sijalice
- Metal-halogene sijalice spadaju u grupu u visokotlačnih sijalice na izboj (HID). One proizvode visoku razinu svjetlosti u odnosu na njihovu veličinu što ih čini kompaktnim i učinkovitim izvorom svjetlosti.
- Izvorno nastale kasnih 1960.-ih godina za industrijsku uporabu, metal- halogene sijalice dostupne su u brojnim veličinama i konfiguracijama za poslovne i stambene namjene.
- Kao i većina HID sijalica, metal-halogene sijalice rade pod visokim tlakom i temperaturom te zahtijevaju posebne izvedbe za siguran način rada.
- Metal-halogene sijalice se često koriste za unutarnju rasvjetu i industrijske svrhe, za uličnu rasvjetu i sportske objekte.